Carl Maria Weber (1786-1826) - Der Freischütz (The Opernhaus Zurych, 1999) |
| Wykonawcy: | Ottokar – Cheyne Davidson, Kuno – Werner Gröschel, Agathe – Inga Nielsen, Annchen – Malin Hartelius, Kaspar – Matti Salminen, Max – Peter Seiffert, Eremit – Lazlo Polgar, Killian – Volker Vogel, Samiel – Raphael Clamer, Zürich Opera Chorus & Orchestra, Nikolaus Harnoncourt | Wydawnictwo: | TDK | Rok wydania: 2004 | Nr katalogowy: | DV-OPDFR (2 DVD) | | Cena: 129 zł
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
|
| Jedna z pierwszych typowo romantycznych oper niemieckich, przeciwstawiających się panującym w tamtym okresie w Niemczech operom francuskim i włoskim. Światowe prawykonanie miało miejsce 18. czerwca 1821 roku w berlińskim Schauspielhaus (premiera polska w Warszawie, 1826 rok). Romantyczny charakter opery wyraża się równocześnie na dwóch paszczyznach: stylistyczno-formalnej oraz treściowo-filozoficznej. W swej operze kompozytor przenosi nas w świat ludowej legendy, baśni. W świecie tym odnajdziemy przeróżne widma, upiory, złe duchy, upiorny las, wilcze jary ... W takiej oto scenerii rozgrywa się akcja utworu. Zgodnie z programowymi założeniami romantyzmu zetkniemy się tu z problemem "winy i kary" (jakże znamiennym dla tej epoki), ideą wyzwolenia (wybawienie Maksa od kary przez świątobliwego pustelnika), motywem snu, a także z wszechobecnym ówcześnie kultem przyrody. Dla oddania i podkreślenia idei romantycznej w "Wolnym strzelcu" Weber zastosował szereg nowych środków wyrazu muzycznego (szczególnie w scenach demonicznych) przeplatanych niemieckimi melodiami ludowymi. |
|