Philippe Beaussant (1930-2016) - Przejścia. Z Renesansu do Baroku
 
Image
Tłumaczenie: Wanda Klenczon
Projekt okładki: Tomasz Lec

Tytuł oryginału: Passages, de la Renaissance au baroque
Wydawnictwo:
KLE
Rok wydania: 2017

oprawa miękka, 224 strony
Nr katalogowy:
ISBN 978-83-942234-1-0

Cena: 39 zł            Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
 
Przejścia. Z Renesansu do Baroku to kolejna, po Barokowej melokuchni, książka Philippe’a Beaussanta, która ukazuje się w polskim tłumaczeniu. Tym razem autor – wybitny muzykolog, pisarz i znawca estetyki baroku – sięga po wybrane arcydzieła przełomu XVI i XVII wieku, z zamiarem uchwycenia istoty „przejścia”, które naznaczyło sztukę, muzykę i literaturę tamtego okresu. Tytułowe „przejście” stanowi słowo-klucz dla całej opowieści, gdzie na wielu płaszczyznach jego sens poddawany będzie wielorakiej interpretacji. W odniesieniu do historii kultury będzie to zatem moment zwrotny, czas przemijania jednej epoki i nadejścia kolejnej, etap dziejowy, w którym stykają się ze sobą pierwiastki schyłkowe i prekursorskie. W sferze dociekań estetycznych „przejście” stanie się synonimem przenikania różnych dziedzin sztuki, przenikania harmonijnego i urodzajnego w arcydzieła. Między obrazami Veronesa, Tintoretta, Caravaggia, muzyką Monteverdiego i poezją Tassa istnieją zdaniem Beaussanta wzajemne powiązania – przejścia – które autor stara się wytropić i uwidocznić. W barwnym i przejrzystym stylu, nie pozbawionym elegancji i lekkości pisarz odsłania przed czytelnikiem kolejne oznaki tych niezwykłych przeobrażeń: czasu wkraczającego do malarstwa, malarstwa, które staje się teatrem, emocji, które zaczynają drążyć muzykę i muzyki, która z poezją pospołu zapowiada nadejście barokowej opery. Wreszcie w wymiarze filozoficznym „przejściowość” w książce Beaussanta oznaczać będzie poczucie bezustannej przemiany świata i człowieka, nieuchwytną i niedająca się zamknąć w literackim opisie metamorfozę, którą – tak jak przed ponad 400 laty Montaigne – można co najwyżej „próbować” odmalować. Książce towarzyszą reprodukcje omawianych dzieł (w duotonach) oraz sporządzona przez autora dyskografia utworów muzycznych w interpretacjach wiernych duchowi epoki.
/żródło: strona Wydawcy/
Philippe Beaussant (1930-2016) – pisarz, muzykolog, znawca muzyki barokowej. Założyciel i konsultant artystyczny Centre de Musique Baroque de Versailles (1988-1995). Biografia Jeana-Baptiste'a Lully jego autorstwa stała się podstawą scenariusza filmu Król tańczy (2000). W 2007 roku został członkiem Akademii Francuskiej. Autor monografii, esejów i powieści, między innymi: François (1980, Prix de l'Académie française), Versailles, Opéra (1982, Prix de l'Académie des Beaux-Arts), Lully ou le musicien du soleil (1992, Prix de la Critique dramatique et musicale, Prix d'histoire de l'Académie française, Bourse Goncourt de la biographie), Héloïse (1993,Grand prix du roman de l'Académie française).
 
« poprzedni   następny »
statystyka System - Joomla NET43 - tworzenie stron www, serwery, domeny, email, reklama w internecie
Komunikat: W celu zapewnienia Państwu odpowiedniej jakości usług strona korzysta z plików cookies. Pozostając w tym serwisie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies. Zamknij